Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdier og pædagogik

Værdigrundlag
I Dagtilbud Vest arbejder vi ud fra fem fælles overordnede værdier. Her beskriver vi, hvad målet med værdierne er, og hvordan vi forsøger at udleve dem. Du finder også vores styrkede pædagogiske læreplan (pdf) samt vores handleplan for inklusion (pdf) nederst på siden.

Dialog
Målet med værdien er at børn, forældre og personale igennem det talte sprog, mimik og kropssprog forstår hinanden og den andens bevæggrunde. Vi forsøger at praktisere dialog på følgende måder:

  • Vi lytter, og prøver at forstå den anden
  • Vi stiller spørgsmål, hvis der er noget vi er tvivl om
  • Vi undrer os sammen
  • Vi er tydelige
  • Vi giver tid til at den anden kan tale færdig
  • Vi forventer at blive lyttet til
  • Vi forventer respons fra den anden
  • Vi opfordrer og indbyder til samtale.

Anerkendelse
Vores mål med værdien er at børn, forældre og personale skal føle sig ligeværdige i de relationer de indgår i i børnehaven. Der skal være respekt for den enkelte, og vi skal kunne rumme forskelligheder. Vi forsøger at praktisere anerkendelse på følgende måder:

  • Vi arbejder målrettet med ICDP´s otte samspilstemaer
  • Vi har fokus på relationerne
  • Vi udviser nysgerrighed overfor hinandens perspektiver
  • Vi møder den anden person, der hvor vedkommende er
  • Vi taler et ligeværdigt sprog
  • Vi hjælper hinanden med at skærpe opmærksomheden på anerkendelsen
  • Vi fortæller børnene hvad de må, i stedet for hvad de ikke må
  • Vi anerkender børnene for det de er, ikke kun det de kan.

Professionalisme
Målet med professionalisme er, at vi er klar over hvad vores kerneopgave er. Vi vil have fokus på kvalitet, og at vi fagligt kan begrunde overfor forældrene, hvorfor vi gør som vi gør. 

  • Vi forsøger at praktisere professionalisme på følgende måder:
  • Vi deler vores viden med hinanden og er nysgerrige
  • Vi forsøger at have faglighed i vores udvikling og udvikling i vores faglighed
  • Vi forventningsafstemmer
  • Gennem sparring og feedback forsøger vi at være professionelle på et fagligt niveau
  • Vi bruger forskellige professionelle arbejdsredskaber: Kompetencehjul, SMTTE-model, relationscirkel mm.
  • Vi har fokus på det enkelte barns udvikling, hvilket gør at de ikke nødvendigvis skal behandles ens
  • Vi har stort fokus på vores psykiske arbejdsmiljø, da det er grundlaget for en velfungerende institution.

Nærvær
Målet med nærvær er, at der er bevidsthed og fokus på den relation, man er i, så forstyrrelser minimeres og respekten og samhørigheden i relationen prioriteres. Vi forsøger at praktisere nærvær på følgende måder:

  • Vi skaber rammerne for nærvær
  • Vi arbejder med mindre grupper
  • Vi sørger for tid og ro i aktiviteterne
  • Dørene lukkes bevidst omkring aktiviteter, for at fastholde fokus. (Krible Krable Huset)
  • Funktionsopdelingen skaber nærvær omkring funktionerne (Krible Krable Huset)
  • Fokus på relationer i hverdagspædagogikken. Garderobe, smøre solcreme på, skifte ble, snakke med forældre mm.
  • Vi udviser opmærksomhed og respekt for barnets behov
  • Vi møder børnene, forældrene og personalet i øjenhøjde.

Glæde/Humor
Målet med værdien er, at den grundlæggende stemning i institutionen skal være præget af livsglæde, positivitet, tryghed, og en anerkende tilgang til at vi vil hinanden. Vi forsøger at praktisere glæde og humor på følgende måder:

  • Vi leger med sproget, og er opmærksom på at humoren forstås
  • Vi giver hinanden positiv feedback og anerkendelse
  • Vi taler ordentligt til hinanden
  • Vi spiller med på børnenes humor (tilretter niveauet)
  • Vi spiller teater (Krible Krable Huset)
  • Vi fjoller med sprog, krop mm.
  • Vi forstyrrer børnene med anderledes opførsel, så de undres. Der er fokus på at børnene kommer til at forstå forstyrrelsen
  • Vi anlægger en uformel og humoristisk tilgang til forældrene. Afpasset til hvem det er og på en professionel måde
  • Vi har større fokus på det der fungerer, frem for det der ikke fungere, og er gode til at få i talesat overfor hinanden, når nogen gør noget godt.

ICDP 
ICDP står for International Child Developement Programme – det er en anerkendende pædagogik, som alle daginstitutioner i Odder Kommune arbejder med.

ICDP er baseret på et menneskesyn, hvor alle mennesker har værdi og ressourcer. Børn udvikles og trives bedst, når de anerkendes: Børn skal ses, høres og krammes, så de oplever og føler anerkendelsen af hele deres væsen, ikke kun deres færdigheder og talenter.

Kernen i ICDP er at vise omsorg, glæde, begejstring og anerkendelse af barnets og dets mange ressourcer. Anerkendelse skaber tryghed, og tryghed er en forudsætning for at turde udforske verden på egen hånd. Anerkendelse styrker børns selvværd og sociale kompetencer og dermed evnen til at indgå i fællesskaber og venskaber.

At arbejde med ICDP i vores praksis betyder, at vi har fokus på anerkendelse i samspillet med børnene i dagligdagen. ICDP er først og fremmest et værktøj til det pædagogiske personale, hvor man på kurser lærer at analysere og reflektere over egen praksis, altså at blive opmærksom på, hvordan man agerer sammen med og overfor børnene.

I det lange løb er håbet, at personalets anerkendende og omsorgsfulde tilgang til børnene vil fungere som et positivt forbillede for børnene, så de dels bliver mere selvsikre og dels bliver mere opmærksomme på hinanden og hjælper hinanden, både i legen og med praktiske opgaver som at lukke en lynlås.

De otte samspilstemaer i ICDP
På et ICDP-praksiskursus gennemgår man tre typer dialoger, der tilsammen kaldes samspilstemaer:

Den følelsesmæssige dialog:

  • Vis positive følelser – vis, at du er glad for barnet
  • Justér dig i forhold til barnet og følg dets udspil og initiativ
  • Tal med barnet om de ting, det er optaget af, og prøv at igangsætte en ”følelsesmæssig samtale”
  • Vis anerkendelse og giv ros for det, barnet kan.

Den meningsskabende dialog:

  • Hjælp barnet med at fokusere dets opmærksomhed, således at I får en fælles oplevelse af ting i omgivelserne
  • Giv mening til barnets oplevelser af omverdenen ved at beskrive jeres fælles oplevelser og ved at vise følelser og entusiasme
  • Uddyb og giv forklaringer, når du oplever noget sammen med barnet.

Den vejledende dialog:

  • Hjælp barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde – ved at vejlede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen.