Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mål og pædagogik

Vi vil kendes på, at der er tryghed, rummelighed og nærværende voksne, som har tid. Vi vil være voksne, der har tid og plads til en trøstende arm og skabe en kultur, hvor respekten og omsorgen for hinanden er højt prioteret. Som voksne vil vi være gode til at se børnenes behov og følge deres initiativ, samtidig med at vi også udfordrer dem og giver dem ny inspiration. Vi vægter det gode børneliv, hvor der er mulighed for at være den man er, og har mulighed for at følge sit eget initiativ og lyst. Børnene skal have fred til at lege, bevæge sig, føle, sanse og opleve naturen. Vi vil hjælpe børnene til at skabe gode relationer og lære de sociale spilleregler. Det er en vigtig del af livet at kunne indgå i et fællesskab på egne og andres præmisser. Hvert barn skal anerkendes og respekteres som et unikt menneske, og samtidig lære at anerkende og respektere andre.

I en travl hverdag skal der være mulighed for ro og fordybelse. Vi skaber rum for stilletid med f.eks puslespil, tegning osv. Vi laver små legegrupper, hvor 2-3 børn kan lege uforstyrret indenfor, mens vi andre er på legepladsen udenfor. I vintermånederne har vi "tøffetid", hvor vi alle ligger på gulvet og slapper af til stille musik. Nogen falder i søvn og får en lille lur, andre mærker roen og stilheden brede sig i kroppen og kobler lidt fra. Vi syntes, det er vigtigt, at børnene ikke er i et hektisk miljø hele tiden, men at de også lære at mærke stilhed og fordybelse som noget rart.

Selvhjulpenhed og selvstændighed er også en vigtig værdi for os. Barnet skal jo på sigt lære at klare de udfordringer, som livet bringer. Der er rigtig mange ting, der skal læres, f.eks tage tøj på, klare toiletbesøg, lytte til andre, vente på tur, rydde op efter sig, være en del af et fællesskab osv. Dette er en proces, som kan være svær at lære, men som giver barnet mestring og selvværd til at klare nye udfordringer. Og se barnets glæde over at have lært noget nyt og pludselig kunne selv, er helt fantastisk!