Individet og fællesskabet
Vores grundantagelse er at individ og fællesskab følges ad og er gensidig forbundet af hinanden: Alle mennesker er unikke og værdifulde, og vi har brug for anerkendelse for at udvikles og trives. Anerkendelsen opnås i relationen med andre mennesker – børn som voksne – derfor er det vigtigt at kunne begå sig i et fællesskab, hvor man tager hensyn til hinanden, udviser respekt og omsorg for andre.
Mangfoldighed og rummelighed
I vores børnehave skal der være plads til forskellighed: Rummeligheden er vigtig for os, idet vi ser en styrke i forskellighed og mangfoldighed. Det udvikler og styrker barnet at møde andre, især når det sker med nysgerrighed og respekt.
Fordybelse
Vi vægter plads og tid til fordybelse, da fordybelsen er en meget vigtig kilde til læring og udvikling. Med forskellige aktiviteter inde og ude skaber vi rammerne for børnene, hjælper deres nysgerrighed på vej. Vores hensigt er at formindske antallet af afbrydelser i barnets dagligdag, så den frie leg og fordybelsen får rum og tid til at udfolde sig, hvad enten barnet er optaget af en fantasifuld leg med kammeraterne eller en mariehønes vandring over et blad.
Plads til at gøre sig egne erfaringer
For os er det vigtigt, at barnet får lov til at gøre sine egne erfaringer på alle områder, sociale, følelsesmæssige, sanselige og motoriske. Voksne kan være tilbøjelige til at gribe tidligt ind for at skåne børnene fra eventuelle konflikter, men hvis vi altid blander os, lærer børnene ikke at begå sig på egen hånd. Vi skal være de gode eksempler og guide børnene, når de har brug for det, men vi skal i lige så høj grad udfordre dem til at prøve nye ting. Med erfaringer kommer læring og mestring, og mestring giver selvtillid og mod på at kaste sig ud i andre og større udfordringer.
Selvstændig og selvhjulpen
I børnehavealderen er der mange ting, man skal lære, bl.a. at lytte til andres fortællinger, at skifte de våde strømper og at klare toiletbesøget selv. Jo mere selvhjulpet barnet bliver, jo større selvstændighed og handlefrihed får det. Vi støtter børnene undervejs, opfordrer dem til at kigge på, lære af og hjælpe hinanden.
Demokrati
Vi lever i et land med en meget lang og fin tradition for demokrati, derfor ser vi det som en vigtig opgave at oplære vores børn i de demokratiske processer som f.eks. medindflydelse, dialog, flertalsbeslutninger er vigtige begreber. Børnene lærer, at alle har ret til at blive hørt og har mulighed for at påvirke en given beslutning. Det betyder i praksis, at børnenes erfaringer og oplevelser inddrages i beslutningsprocessen, når vi planlægger aktiviteter, ture eller temaer.