Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogiske principper

I odder kommune arbejder alle de kommunale institutioner på dagtilbudsområdet ud fra ICDP (International Child Development Programme), som er en ressource- og relations orienteret tilgang til børnene. De gode relationer er fundamentet for det enkelte barns udvikling.

Det handler om, at de voksne viser positive følelser over for barnet, justerer sig selv i forhold til barnet og følger dets initiativ, og taler med barnet om det, det er optaget af.

Barnet skal anerkendes, som den person det er, og hjælpes til at fokusere sin opmærksomhed sammen med personalet på fælles oplevelser. Ved beskrivelse af disse fællesoplevelser med følelse og entusiasme, og ved at uddybe og give forklaring, bliver oplevelserne meningsfulde for barnet.

Ved at vejlede barnet, vise positive alternativer og planlægge sammen med barnet, hjælper vi barnet til at blive bedre til at kontrollere sig selv og sine handlinger.

Anerkendelse:
Vi arbejder ud fra en anerkendende tilgang, hvor børnene føler sig set, hørt og forstået. Anerkendelsen bliver skabt i relationen mellem børn og voksne, men også børnene imellem. Vi får skabt et fællesskab, hvor der er plads til alle børnenes forskelligheder.

Selvhjulpenhed:
At udvikle barnets selvstændige kompetencer styrker barnets ”jeg kan selv”-følelse. I daglig tale bruger vi i vores vuggestue ofte begrebet ”selvhjulpenhed”. Vi oplever, at når barnet får lov til at prøve selv, øges dets selvværd, selvstændighed og selvfølelse, og det giver barnet succesoplevelser i hverdagen. Det gør vi konkret ved, at børnene inddrages i forskellige gøremål, hvor de opmuntres til at kunne selv: For eksempel ved selv at kravle op på og ned af stolen, at kravle på stigen op i krybben, at spise sin mad, at tage tøj af og på, at rydde legetøj op.

Vores mål er, at barnet lærer at mestre forskellige krav og udfordringer i hverdagen, så barnet derved udvikler lysten til at kunne og ville selv. Barnet vil altid opleve, at vi voksne hjælper, støtter og guider, og at vi imødekommer barnet, hvis opgaven er for svær.

Sætte ord på barnets følelser:
I vuggestuen sætter vi ord på vores handlinger for derved at gøre barnets hverdag forudsigelig. Vi fortæller barnet, hvad vi gør og vi forbereder dem på, hvad der skal ske om lidt.

Vi er samtidig opmærksomme på at forklare og hjælpe barnet til at forstå egne og andre børns handlinger og følelser. Det gør vi ved at guide barnet og sætte ord på, når barnet bliver frustreret og ked af det eller er i en konflikt med et andet barn.

Vi hjælper dermed børnene med at anvende sproget til regulering af egen og andres adfærd og til at få en forståelse af sproget som redskab til kommunikation i forskellige situationer. Målet er samtidigt også, at barnet lærer at mærke sig selv og andre og hermed føle empati.

Turtagning – at vente på andre:
Børn i vuggestuealderen er meget styrede af egne behov og lyster. Det er en vigtig social kompetence at lære, at kunne udskyde egne behov og indgå i det sociale fællesskab. Derfor øver vi i vuggestuen turtagning og skiftes. Det vil i praksis betyde, at vi f.eks. øver os i at stå i kø for at tage en tur på rutsjebanen eller at skiftes til at vælge en sang osv.